Sommarens beläggningsarbeten i Örebro

2021-05-26

Maj - september kommer ett stort antal beläggningsarbeten att genomföras i Örebro. SMC Örebro berättar var och när vägarbetena pågår i vårt distrikt. Trafikverket tipsar också om vilka vägar du bör undvika och när medan entreprenören genomför infräsning och sedan asfalterar.

SMC Örebro har talat med beläggningsansvarig i länet, Kenneth Eriksson. På några vägar görs s k infräsning innan asfaltering. Dessa vägar bör du undvika helt under tiden arbetet pågår. 

Ett stort antal vägar kommer att få en ytbehandling - läs mer om hur den går till till höger. SMC rekommenderar dig som kör MC att vänta med att köra där tills allt grus är bortsopat.  Observera att tiderna kan ändras beroende på väder och vind. 

Infräsning och asfaltering - undvik helt innan de är klara

Väg 205 Trösvattnet-Loka
7,7 km, genomförs vecka 23-26

Väg 601 Grytstorp-Björnhammar
2,6 km, genomförs vecka 21-25

Väg 604 Länsgränsen- Rönneshyttan
15 km, arbete pågår. Klart vecka 23

Väg 614 Grytstorp-Hjortkvarn
5 km, genomförs vecka 21-25

Tankbeläggning

Väg 510 Djupbäcken-Porla Brunn
2 km, genomförs vecka 27

Väg 623 Kilsmo-Valsta
10,7 km, genomförs vecka 26

Väg 634 Ämtsätter-Högsätter
9,7 km, genomförs vecka 26

Väg 746 Frösvidal-Blacksta
1,6 km, genomförs vecka 27

Väg 506 Svinnersta-Snavlunda
2 km, genomförs vecka 34

Fläckvis försegling - en form av tankbeläggning men inte över hela vägbanan

Väg 205 Askersund-Röfors
22,6 km

Väg 205 Svartå herrgård-Degerfors
14,8 km

Väg 237 Gälleråsen-länsgränsen 
7 km

Väg 555 Degerfors-Valåsen 
10 km

Väg 730 Vintrosa-Latorp
5.3 km

Väg 560 Rya-Lindesberg
2,4 km

I Örebro län finns fyra driftområden

Vad är infräsning? PEAB berättar. 
Infräsning är en teknik som kan återskapa ett bärlager genom att man blandar in nytt stenmaterial på plats i den gamla överbyggnaden. Infräsningstekniken kan användas på lågtrafikerade och enskilda vägar. Efter provtagning av det gamla bärlagret kan man bestämma fräsdjup och mängden makadam som behöver tillföras. Rätt mängd makadam läggs sedan ut separat och sammanfräses med det gamla bärlagret.

 
Så kan en väg se ut i samband med infräsning, väg 331.

Vad är en tankbeläggning enligt Trafikverket?
Tankbeläggningar är en beläggningstyp som innebär att stenmaterial och bindemedel sprids ut på vägen var för sig, utan att ha blandats ihop innan. Det finns två vanliga varianter som används: ytbehandling och indränkt makadam. I Gävleborgs län är det alltså ytbehandling som kommer att genomföras på ett antal vägar i sommar.

SMC rekommenderar motorcyklister att undvika att köra på vägar medan någon form av tankbeläggning/ytehandling pågår och vänta tills allt grus är bortsopat. 

Ytbehandling
Vid en ytbehandling sprider man ut bindemedel över vägen. Sedan sprider man ut stenmaterial som täcker bindemedlet och slutligen vältar man ytan för att stenarna ska fastna och hamna rätt. De stenar som inte fastnat sopas senare bort.  Det är viktigt att ha rätt mängd bindemedel och grus för att inte skapa blödningar. Entreprenören ska sopa tills allt grus är borta. Ibland sänks hastigheten under tiden. Tyvärr betyder ytbehandling ökad risk för stenskott och att man kör omkull i gruset. När allt grus är borta är vägen relativt ojämn och kan ha skrovlig yta. Efter en tid försvinner detta. 

Indränkt makadam
När man använder beläggningen indränkt makadam läggs först ett tjockt lager av grov makadam. Sedan sprider man ut bindemedel som tränger ner i den övre delen av makadamlagret för att täta ytan och binda ihop stenarna. Därefter sprids ett tätande lager av stenmaterial och bindemedel. Liksom för ytbehandling är det viktigt att man sprider ut rätt mängd bindemedel och stenmaterial för att inte få problem med blödningar eller stenskott. Denna metod används främst på det mindre lågtrafikerade vägnätet. 


En väg där tankbeläggning pågår, E45 mellan Mora-Malung