Kortegekörning i Hoj San MC
En erfaren och omtänksam ledare tvingar ingen att köra över sin förmåga.
Ledaren för kortegen kommer överens med en hoj-kompis om att vara sista hoj. Färdvägen bör gås igenom så om det blir problem så kan sista hoj med eftersläntrare alltid komma i fatt kortegen. Lämpliga stopp bör också meddelas. Ta varandras mobilnummer!
Förflyttningen av ett antal motorcyklar i en kortege går mycket bättre, är bra mycket säkrare och underlättar för andra trafikanter. Kortegekörning ska köras i zig-zag formation och följa trafikrytmen.
Fördelar med zig-zag formering är att den ger bästa sikt och bromssträcka för samtliga i kortegen.
Alltså någonting som gagnar våra medtrafikanter såväl som oss mc-förare.
Avståndet till framförvarande hoj (i vänster eller högerled) bör vara enligt "tre-sekunders regeln", dvs, du ska hinna räkna till tre från det att framförvarande hoj passerar en markering till att du passerar samma markering. Detta ökar säkerheten. För stort avstånd kan öka risken att bilar tränger sig emellan och det kan uppfattas som att någon har problem längre bak och hela kortegen stannar upp.
Varje förare har en egen "fyrkant" att hålla sig i, som varken förare framför eller bakom ska komma in i. I denna fyrkant kan varje enskild förare röra sig både åt höger och vänster i filen. Detta innebär att om det dyker upp ett hinder på vägens högra kant eller om det sker ett "tokigt" möte så kan varje förare röra sig fritt inom "sin fyrkant" utan att bli påkörd bakifrån av sina egna kompisar.
Med "tre-sekunders regeln" innebär detta också att avståndet krymper (i meter räknat) vid lägre hastigheter.