Sommarens beläggningsarbeten i Jämtland

2021-05-21

Mellan maj och september kommer ett stort antal beläggningsarbeten att genomföras i Jämtland-Härjedalen. SMC Jämtland berättar här var och när vägarbetena pågår i vårt distrikt. Trafikverket tipsar också om vilka vägar du bör undvika och när medan entreprenören genomför infräsning och sedan asfalterar.

SMC Jämtland har haft kontakt med Pär Eliasson, beläggningsansvarig på Trafikverket i Jämtlands län. På frågan om vilka vägar man bör undvika helt som motorcyklist i sommar svarar han väg 331. Det är ett infräsningsjobb som uförs juni i år. Här blir det bärlager någon vecka innan beläggningen läggs på. Det finns alternat iva vägar att köra istället. . 

Ett antal vägar kommer att få en ytbehandling - läs mer om hur den går till till höger. SMC rekommenderar dig som kör MC att undvika dessa vägar under den tid på arbetet pågår. Vänta med att köra där tills allt grus är bortsopat.  Observera att tiderna kan ändras beroende på väder och vind.  Pär Eliasson hälsar att ytbehandlingarna bör vara klara i början på sommaren!

Undvik Väg 331, Backe-Länsgränsen till Västernorrland

Cirka 10 kilometer Infräsning och beläggning. 
Arbetsperiod: Juni- Juli

E14, Pilgrimstad-Brunflo

Cirka 20 kilometer. Asfaltering.
Arbetsperiod: Maj - September. 

E14, Grytan-Rannåsen

Cirka 10 kilometer. Asfaltering.
Arbetsperiod: Maj - September. 

E45, Hallviken-Lövberga

Cirka 20 kilometer. Asfaltering.
Arbetsperiod: Maj - Juni.

Väg 346 Backe-Junsele

14,9 kilometer. Fläckvis beläggning.
Arbetsperiod: Maj - September

E45 Åsarna-Rätan 

Cirka 25 kilometer. Asfaltering.
Arbetsperiod: Maj - september

Väg 340 Krokom- Landön

Cirka 20 kilometer. Asfaltering.
Arbetsperiod: Maj - September

Härjedalen

Väg 84 Långå-Funäsdalen

Cirka 30 km. Ytbehandling.
Arbetsperiod:
 Juni

Väg 311 Tännäs-Sörvattnet 

Cirka 40 kilometer. Ytbehandling 
Arbetsperiod: Juni- Juli

Väg 502 Linsell-Lofsdalen

Cirka 15 kilometer. Ytbehandling 
Arbetsperiod: Maj - September.

Väg 504 Lillhärdal-Länsgränsen till Dalarna 

Cirka 30 kilometer. Ytbehandling 
Arbetsperiod: Maj - September.

Länk till Trafikverket


Länk till Trafikverkets karta över sommarens beläggningsarbeten i länet.

 

Vad är infräsning? PEAB berättar. 
Infräsning är en teknik som kan återskapa ett bärlager genom att man blandar in nytt stenmaterial på plats i den gamla överbyggnaden. Infräsningstekniken kan användas på lågtrafikerade och enskilda vägar. Efter provtagning av det gamla bärlagret kan man bestämma fräsdjup och mängden makadam som behöver tillföras. Rätt mängd makadam läggs sedan ut separat och sammanfräses med det gamla bärlagret.

SMC avråder motorcyklister från att köra på vägar i samband med infräsning. 

Vad är en tankbeläggning enligt Trafikverket?
Tankbeläggningar är en beläggningstyp som innebär att stenmaterial och bindemedel sprids ut på vägen var för sig, utan att ha blandats ihop innan. Det finns två vanliga varianter som används: ytbehandling och indränkt makadam. I Gävleborgs län är det alltså ytbehandling som kommer att genomföras på ett antal vägar i sommar.

SMC rekommenderar motorcyklister att undvika att köra på vägar medan någon form av tankbeläggning/ytehandling pågår och vänta tills allt grus är bortsopat. 

Ytbehandling
Vid en ytbehandling sprider man ut bindemedel över vägen. Sedan sprider man ut stenmaterial som täcker bindemedlet och slutligen vältar man ytan för att stenarna ska fastna och hamna rätt. De stenar som inte fastnat sopas senare bort.  Det är viktigt att ha rätt mängd bindemedel och grus för att inte skapa blödningar. Entreprenören ska sopa tills allt grus är borta. Ibland sänks hastigheten under tiden. Tyvärr betyder ytbehandling ökad risk för stenskott och att man kör omkull i gruset. När allt grus är borta är vägen relativt ojämn och kan ha skrovlig yta. Efter en tid försvinner detta. 

Indränkt makadam
När man använder beläggningen indränkt makadam läggs först ett tjockt lager av grov makadam. Sedan sprider man ut bindemedel som tränger ner i den övre delen av makadamlagret för att täta ytan och binda ihop stenarna. Därefter sprids ett tätande lager av stenmaterial och bindemedel. Liksom för ytbehandling är det viktigt att man sprider ut rätt mängd bindemedel och stenmaterial för att inte få problem med blödningar eller stenskott. Denna metod används främst på det mindre lågtrafikerade vägnätet. 

Hur kan en tankbeläggning se ut?

Ett exempel från E45 mellan Malung-Mora.

 

Hur kan ett bärlager innan infräsning se ut?


Väg 331 mellan Bergeforsen-Graninge