Aktuella beläggningsarbeten i Dalarnas län 2024

2024-04-23

Flera slitna sträckor i länet ska få ny beläggning i sommar. Det innebär att gammal asfalt byts ut mot ny för att säkerställa att vägen blir trygg och komfortabel att köra på. För vissa vägar har det länge funnits ett behov och flera vägar är särskilt viktiga för tunga transporter och pendlare. Denna sommar ska Dalarna få 28 mil väg med ny beläggning. SMC Dalarna berättar här var vägarbetena kommer pågå i vårt distrikt.

 

  • E16 Hosjö–Ängelsfors, 23,4 km
  • Genom Borlänge, 4,2 km
    • E16 Gråda–Mellsta
    • Väg 50 Ritargatan–Kupolen
    • Väg 70 Gylle rondellen–Gråda
  • Väg 68 Länsgräns U-Dalahästen, 2,4 km
  • Väg 69 Trollbo–Sörbo, 11,2 km
  • Väg 70 Säter–Romme,17,2 km
  • Väg 70 Rättvik C, 1,9 km
  • Väg 70 Insjön–Leksand, 6,8 km
  • 301 Rättvik–Änderåsen, 18,2 km
  • Söder Leksand, 2,8 km
    • Väg 579 Häradsbygden–Västnor
    • Väg 596 Smedby–Rv 70
  • Mockfjärd, 2,6 km
    • Väg 583 E16–korsning väg 588
    • Väg 588 Korsning 583–korsning Ersholsvägen
  • 636 Morgårdshammar–Gräsberg, 5,4km uppdelat på 2 sträckor
  • Hovgården, 2,4 km
    • Väg 651 Hovgården–Mora by
    • Väg 654 Hovgården–Öv Svärdsjö 
  • Väg 716 Storbyn–Väg 717, 2,2 km
  • Väg 731 Nordanö–Grytnäs kyrka, 2,1 km
  • Väg 854 Hosjö–Väg 850, 3,0 km
  • Väg  862 länsväg 850–Sundborn, 4,5 km
  • Väg 938 Siljansnäs–Gesunda, 26,2 km
  • Väg 950 Vikarbyn–Röjeråsen, 5,4 km
  • Väg 951 Färnäs, 1,4 km
  • Väg 952 Vikarbyn–Vikarby strand, 1,9 km
  • Boda (Rättvik), 4,9 km
    • 963 Ovanmyra
    • 964 Boda
    • 964 Boda kyrka
  • Väg 1027 Oxberg–Västermyckeläng, 11,8 km
  • Väg 1029 Nässjöån–Jöllen, 13,6 km
  • Väg 1029 Dyverdalen–Kräckelbäcken, 18,2 km
  • Väg 1047 Torgås–Norska gränsen, 39,9 km
  • Väg 296 Dalfors–Länsgräns Gävleborg, 13,4 km
  • Väg 1002 Hansjö–Fryksås, 9,0 km
  • Väg 1008 Fryksås–Grönklitt, 2,5 km
  • Väg 1056 Rv70–Mörkret, 20,5 km
  • Väg 1067 Mörkret–Njupeskär, 4,5 km

 

Bild E45 Malung

Vad är infräsning? PEAB berättar. 
Infräsning är en teknik som kan återskapa ett bärlager genom att man blandar in nytt stenmaterial på plats i den gamla överbyggnaden. Infräsningstekniken kan användas på lågtrafikerade och enskilda vägar. Efter provtagning av det gamla bärlagret kan man bestämma fräsdjup och mängden makadam som behöver tillföras. Rätt mängd makadam läggs sedan ut separat och sammanfräses med det gamla bärlagret.

Vad är remixing? PEAB berättar. 
Remixing av asfalt är en teknik där man fräser upp den gamla asfalten, blandar den men ny asfalt på plats varefter man sedan lägger ut den på vägen igen

Vad är en tankbeläggning enligt Trafikverket?
Tankbeläggningar är en beläggningstyp som innebär att stenmaterial och bindemedel sprids ut på vägen var för sig, utan att ha blandats ihop innan. Det finns två vanliga varianter som används: ytbehandling och indränkt makadam. I Gävleborgs län är det alltså ytbehandling som kommer att genomföras på ett antal vägar i sommar.

SMC rekommenderar motorcyklister att undvika att köra på vägar medan någon form av tankbeläggning/ytehandling pågår och vänta tills allt grus är bortsopat. 

Ytbehandling
Vid en ytbehandling sprider man ut bindemedel över vägen. Sedan sprider man ut stenmaterial som täcker bindemedlet och slutligen vältar man ytan för att stenarna ska fastna och hamna rätt. De stenar som inte fastnat sopas senare bort.  Det är viktigt att ha rätt mängd bindemedel och grus för att inte skapa blödningar. Entreprenören ska sopa tills allt grus är borta. Ibland sänks hastigheten under tiden. Tyvärr betyder ytbehandling ökad risk för stenskott och att man kör omkull i gruset. När allt grus är borta är vägen relativt ojämn och kan ha skrovlig yta. Efter en tid försvinner detta. 

Indränkt makadam
När man använder beläggningen indränkt makadam läggs först ett tjockt lager av grov makadam. Sedan sprider man ut bindemedel som tränger ner i den övre delen av makadamlagret för att täta ytan och binda ihop stenarna. Därefter sprids ett tätande lager av stenmaterial och bindemedel. Liksom för ytbehandling är det viktigt att man sprider ut rätt mängd bindemedel och stenmaterial för att inte få problem med blödningar eller stenskott. Denna metod används främst på det mindre lågtrafikerade vägnätet.