Hur kan andra trafikanter minska risken för kollision med MC?

Sedan 1980 har antalet motorcyklar på de svenska vägarna tredubblats. Varje år dödas mellan 30-40 personer i motorcykelolyckor och cirka två tusen personer skadas. I varannan dödsolycka är ett annat fordon inblandat, oftast en bil. Under 2018 dog 26 motorcyklister i kollisioner med andra fordon. Det är över hälften av de omkomna som totalt var 47 personer.

De flesta av dessa olyckor sker i korsningar i dagsljus. I nästan samtliga fall leder olyckor till svårare skador på motorcyklisten än på bilisten.

I 79 % av korsningsolyckorna 2012-2021 har motparten, oftast en bilist, kört ut framför motorcyklisten.

Trygg-Hansa presenterade tre år i rad statistik av MC-olyckor som visar att bilföraren är vållande i två tredjedelar av olyckorna där MC och bil är inblandade. If har publicerat statistik som visar att i 9 av 10 olyckor mellan MC och bil är bilisten vållande. De vanligaste orsakerna till dessa olyckor är att bilföraren missbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt.

Det finns många förklaringar i forskning varför bilister inte ser motorcyklister. En är att man helt enkelt inte tittar efter dem. Motorcyklarna är också relativt få till antalet jämfört med bilar. Dessutom uppfattar hjärnan att små fordon kör i en lägre hastighet än de faktiskt har. Man uppfattar inte heller ett litet fordon som ett hot. I en trafikmiljö med mängder av information och intryck kan motorcyklister helt enkelt förbises. Samtidigt har bilarna blivit säkrare genom bland annat bredare A-stolpar som kan skymma en motorcyklist under 2-4 sekunder.

Statistik dödsolyckor med MC i korsning 2012-2021 


Klicka här för att se bilden i större format.

Tips till våra medtrafikanter från Sveriges MotorCyklister

- Använd alltid blinkers när du ska svänga i en korsning eller byta fil. En motorcykel kan komma bakifrån utan att du uppmärksammat den. Det låter enkelt men tyvärr är detta en orsak till att motorcyklister skadas och dödas varje år.

- Titta en extra gång när du ska svänga ut i en korsning. I var tredje dödsolycka i korsning mellan bil och MC körde bilen ut framför motorcykeln.

- Ser du ett tvåhjuligt motorfordon närma sig så har det högre fart än vad hjärnan uppfattar. I över hälften av korsningsolyckorna 2005-2013 där en motorcyklist dog, svängde bilisten vänster framför motorcyklisten. 

- Om du kört fel, gör inte en U-sväng över vägen utan att vara säker på att ha fri sikt. U-svängande bilar dödar och skadar ett antal motorcyklister varje år.

- Motorcyklar är ett litet fordon som kan döljas bakom skyltar och bakom A-stolparna i din bil. Därför är det viktigt att du tittar en extra gång i korsningar där det ofta finns stolpar och annat som kan skymma.

- Håll avståndet om du har en motorcykel framför dig,

- Se Oss i trafiken! 

Ingen trafikant vill döda eller skada en medtrafikant. Sveriges MotorCyklister ber våra medtrafikanter att titta en extra gång efter oss på två hjul i trafiken.