Annonser

 

Fyrhjulig motorcykel

Antalet fyrhjulingar har skjutit i höjden och nyregistreringen överstiger i mitten av 2012 tvåhjuliga motorcyklar. Tyvärr syns det också i olycksstatistiken med ökade dödstal. Därför debatteras fyrhjulingen.

En fyrhjuling är ett motorfordon på fyra hjul som kan vara registrerad som terrängskoter, traktor, motorcykel eller moped.

En fyrhjuling som är registrerad som motorcykel (Quad) får köras med B-kort. Finns plats får man ta med passagerare. Hjälm ska användas. Motorcykeln måste ha minst trafikförsäkring. Maxeffekten får inte överstiga 15 kW (20 hk).

Tillverkarorganisationen ALF publicerar en faktabok varje år. Faktabok om fyrhjulingar 2013. 

I januari 2014 presenterade Trafikverket tillsammans med en rad aktörer en Gemensam strategi för ökad säkerhet på fyrhjulingar. Strategin ger förslag till hur säkerheten på fyrhjulingar kan öka och olyckorna minska. 
Ökad säkerhet på fyrhjuling.  

Det är självklart viktigt att förare och passagerare har hjälm och skyddsutrustning som oskyddade trafikanter bör ha och att man inte åker fler på motorcykeln än det finns plats för. 

För alla som kör motorcykel med fyra hjul finns Svenska ATV-föreningen.

Rapport om hur vältning med fyrhjulingar kan förhindras, Umeå Universitet. 

SMC:s arbete för motorcyklister riktar sig till dem som kör på två och tre hjul, inte fyra, därför har SMC inte engagerat sig i fyrhjulingarna.

SMC anser att fyrhjuliga motorcyklar bör separeraras ur statstiken för tvåhjuliga motorcyklar. Det handlar om helt olika fordonstyper och därmed olyckor. Tyvärr är många föraree alkoholpåverkade i många  av dödsolyckorna bland fyrhjulingarna.  

Yamahas värsting YFM 700R är en terrängskoter och får inte köras på allmän väg. 

Strategi för ökad säkerhet på fyrhjulingar, klicka på bilden för att komma till dokumentet.